Ugrás a tartalomra
Nincs találat!

Az e-Mobilitás története

A mai ember számára különös lehet, de az elektromos autózás régebbi múltra tekint vissza, mint a robbanómotoros járművek használata. Jedlik Ányos, magyar mérnök 1828-ban építette meg a világ első, elektromos hajtású autómodelljét, ami az elektromobilitás kezdetének tekinthető.

A modell ma is működőképes, és megtekinthető a Budapesti Elektrotechnikai Múzeumban.  Az 1800-as évek végén megjelenő első elektromos autók inkább ló nélküli kocsihoz hasonlítottak, de a századfordulón már elektromos hajtású taxi-flották koptatták New York macskaköveit, 1900-ban megjelent a kerékagyhajtású 4 tonna súlyú Lohner-Porsche, és 1901-re megalkották az első hibrid személygépkocsit, a Semper Vivust is. 1903-ban Edison nagyteljesítményű akkumulátort készített, amelyre 1000 mérföldes garanciát vállalt. Azonban az 1908-ban megjelent a sorozatban gyártott – az elektromobiloknál lényegesen olcsóbb – T-Ford modell, amelyből tíz év alatt 15 millió darabot adtak el. Ezzel az elektromos autók kezdeti sikeres korszaka lezárult, és hosszú időre kiszorították őket a belsőégésű motoros modellek.

Az 1960-as évektől újra napirendre kerültek az elektromos autók, de ezek akkor inkább az "egzotikus" kategóriába tartoztak. Ezek között az egyetlen igazán említésre méltó a NASA holdjáró autója, amely 91 km megtételére volt alkalmas, nem újratölthető akkumulátorával. Az 1980-as és 90-es évektől kezdve a kőolajkészletek kimerülése és a kitermelés költségeinek emelkedése elsősoban a takarékosabb benzin-és dízelmotorok fejlesztésére ösztönözte a gyártókat, de már megjelentek az első hibrid megoldások is.

A hibrid hajtáslánc-amely ötvözi a hagyományos és az elektromos meghajtást-mára nagyon kifinomult technológiává vált, átmenetet képezve a belső égésű és az elektromos hajtás között.

Az elektromos autózás napjainkra visszavonhatatlanul a kőolaj alapú motorizáció alternatívája lett és részben kiváltója lehet a közeljövőben. A világ szinte valamennyi nagy autógyártója beszállt a fejlesztési versenybe, és a kezdetben csak kisméretű, városi használatra tervezett villanyautók mellett sorra jelennek meg a minden igény kielégítő elektromos és hibrid modellek.